Portul Constanța, peste Pireul grecesc - Focus Prima TV

Portul Constanța, peste Pireul grecesc

Constanța a înregistrat anul trecut cea mai mare creștere în topul porturilor europene și a urcat cinci locuri în clasament, până pe poziția a 11-a. Totul, în condițiile în care prin port trece cu un sfert mai multă marfă decât anul trecut, arată datele publicate de Eurostat. O creștere mai semnificativă a fost înregistrată doar de un port belgian, cu un avans de 27%.

Datele anului trecut arată că prin portul Constanța au intrat și au iesit 67 de milioane de tone de mărfuri. Ponderea cea mai mare o dețin cerealele, urmate de petrol, minereuri și combustibili minerali solizi. Apoi, în luna februarie a izbucnit războiul din Ucraina, iar marfurile ucrainiene au plecat la export tot prin Constanța. Cifrele de trafic au explodat. Mărfurile transportate în containere au crescut cu 10%.

În noul context geopolitic, portul Constanța a ajuns la răscrucea a două magistrale de comerț intercontinentale.Primul coridor naval aduce mărfuri din Asia prin Oceanul Indian și prin Canalul de Suez. Al doilea coridor din Asia, urmează vechiul Drum al Mătăsii.

Conform Eurostat, Constanța a devansat portul Pireu din Grecia, care a căzut de pe locul nouă până pe locul 13. Cel mai mare port din Europa rămâne Rotterdam cu 470 de milioane tone marfă, de 7 ori mai mult decât Constanța. Nici la profitul net nu-ncape comparație: Rotterdam a câștigat 240 de milioane euro, iar la Constanța profitul e de 10 ori mai mic. În schimb, Constanta are 872 de angajați în Port, în timp ce olandezii ne depăsesc nu cu mult.

Discrepanța cea mai mare e la foloasele comunității: portul olandez a dat orașului Rotterdam 7o de milioane de euro pentru cheltuieli și investiții. Portul Constanța n-a dat orașului niciun leu. Până la acest trafic record în top figurau rezultatele înregistrate de porturile românești în anul 1988, în 2008 și în anul 2019. Și atunci, ca și acum, cerealele au avut recorduri absolute.

Total
0
Shares
Total
0
Share