Profit.ro: eFactură schimbată. Îmbunătăţiri la validarea online şi în problema multiplicării facturilor, precum şi o soluţie pentru autofacturare. Buton pentru anularea unei trimiteri nu va exista

Profit.ro: eFactură schimbată. Îmbunătăţiri la validarea online şi în problema multiplicării facturilor, precum şi o soluţie pentru autofacturare. Buton pentru anularea unei trimiteri nu va exista

Reprezentanţi ai Centrului Naţional pentru Informaţii Financiare (CNIF), centrul IT al Ministerului Finanţelor, s-au întâlnit ieri cu specialişti ai firmelor de facturare online şi ai furnizorilor de programe de contabilitate, cu care au discutat o parte dintre problemele sistemului eFactură. A fost decis că două disfuncţionalităţi majore vor primi soluţii parţiale în această săptămână, respectiv va fi îmbunătăţită substanţial validarea online şi va fi rezolvată o bună parte din problema facturilor multiplicate, conform surselor Profit.ro, prezente la discuţii.

Profit.ro a anunţat săptămâna trecută că ministrul Finanţelor a dat termen CNIF să vină cu o soluţie la problema facturilor trimise de mai multe ori.

Acum, mesajul a fost, în linie cu ce a declarat deja ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, că nu se vor schimba prea multe lucruri, dar la nivel tehnic vor fi introduse soluţii.

Conform informaţiilor Profit.ro, soluţia implementată acum va rezolva parţial problema, adică va elimina facturile trimise repetat din greşeală, dar va permite în continuare unui emitent să retrimită o factură dacă operează o modificare cât de mică la aceasta.

De asemenea, ar urma să fie rezolvată - se promite că în mare măsură - problema la validarea online a fişierului XML, inclusiv transformarea acestuia în PDF, astfel încât să nu mai apară erori false.

CNIF pregăteşte o soluţie şi pentru autofacturare, prin acordarea în SPV a unor drepturi de facturare, dar nu este clar dacă soluţia aceasta ar necesita o variantă nouă şi îmbunătăţită a SPV, despre care s-a transmis că este deja în pregătire pentru perioada următoare.

Profit.ro a anunţat joi intenţia Ministerului Finanţelor de a organiza întâlniri tehnice, dar şi webinarii pe tema eFactură.

Probleme de natură tehnică semnalate Ministerului Finanţelor anterior întâlnirii de săptămâna aceasta.

Ce au transmis specialiştii CNIF la întâlnirea de acum referitoare la eFactură

  • nu se vor schimba prea multe lucruri la sistemul eFactură, deoarece sistemul este funcţional de 2 ani şi "merge". Multe dintre cerinţele pieţei nu se vor pune în practică
  • săptămâna aceasta se va îmbunătăţi substanţial validarea online şi se va rezolva o bună parte din problema facturilor multiplicate, au transmis reprezentanţii CNIF
    • astfel, se va respinge a doua, a treia, etc factură identică, dar numai dacă conţinutul fişierului în format XML este identic, deci nu pe chei de control, cu dată, oră, nr, etc. Dacă un emitent modifică ceva în factură şi o retrimite, fişierul XML fiind astfel modificat, factura va putea fi retransmisă, ceea ce va reprezenta în continuare o problemă. Doar dacă fişierul XML este identic, eFactură nu va mai permite retrimiterea
    • astfel, o soluţie care să rezolve complet multiplicarea facturilor, se pare că nu va fi în perioada următoare
    • la validarea online a fişierului XML se va îmbunătăţi semnificativ răspunsul dacă e bun sau nu, astfel încât să nu mai dea erori false. Inclusiv transformarea în PDF se va îmbunătăţi. O mare parte dintre problemele semnalate în prezent de utilizatori sunt la validarea online
    • reprezentanţii CNIF au îndemnat şi firmele cu softuri private, care lucrează cu eFactură, să implementeze şi soluţii proprii de limitare a trimiterii repetate
  • nu va exista un buton de "Anulare" a unei trimiteri de factură, chiar şi eronată. Reprezentanţii CNIF au sugerat să se trimită mesaj înapoi cu "Nu e pentru mine", să se încerce contactarea emitentului care a greşit şi să fie stornată factura
  • au afirmat că dacă vor fi sesizate cazuri de emitenţi care abuzează pentru a trimite facturi fără justificare (probabil în scop de fraudă), vor interveni
  • au explicat că limita maximă este de 1.000 de apeluri/requests pe minut din partea unui utilizator. Poţi descarca/trimite 1.000 de facturi, de exemplu, adică se pot derula 1.000 de operaţiuni
  • există posibilitatea ca firmele care emit un număr foarte mare de facturi să ceară introducerea pe o Listă Albă, cu praguri mai mari de 1.000 de apeluri pe minut
  • au afirmat că sunt probleme la utilizarea eFactură folosind browserul Firefox. Nu merge (nu au precizat dacă din cauza SPV sau a sistemului eFactură)
  • au notat solicitarea pentru transformarea în PDF direct din SPV, dar nu au promis nimic în sensul acesta
  • nu recomandă ataşarea de documente la facturi pentru că le-ar creşte prea mult necesităţile de stocare şi ar crea probleme. Dar începând cu 1 iulie asta va fi o problemă, pentru că sunt situaţii în care e necesar ca la facturi să ai anexe - de exemplu certificat de conformitate ori deviz ori alte anexe prevăzute de legi specifice şi nu ai cum să le ataşezi la factura trimisă prin SPV
  • Spaţiul Privat Virtual (SPV) va fi îmbunătăţit în curând
  • s-a cerut, de către participanţi, organizarea unei baze de date a ANAF cu intrebari si raspunsuri pe tema eFactura. Eventual şi un forum pe site ANAF
  • reprezentanţii CNIF au transmis că până la 1 aprilie trebuie încarcate în eFactură şi facturile din primele 3 luni, chiar dacă până atunci nu au fost raportate. Nu au explicat motivul sau dacă se aplică, de la 1 aprilie, sancţiuni pentru facturile neîncărcate din intervalul ianuarie - martie. În perioada ianuarie-martie, sacţiunile sunt suspendate, iar solicitarea reprezentanţilor CNIF sugereză că după 1 aprilie vor fi aplicate, probabil, sancţiuni şi pentru facturile neîncărcate din urmă
    (în perioada ianuarie-martie este obligatorie raportarea facturilor şi în sistemul eFactură, în termen de 5 zile lucrătoare, dar fără aplicarea de sancţiuni. De la 1 aprilie, pentru neraportarea în eFactură în termen se aplică şi sancţiuni, iar de la 1 iulie vor mai fi considerate facturi doar facturile emise prin sistemul eFactură)
  • au spus că vor veni cu o soluţie şi pentru autofacturare. Lucrează la o soluţie bazată pe "drepturi", şi nu este clar în prezent în ce măsură va rezolva situaţia. Soluţia ar fi acordarea de drepturi în SPV pentru emiterea de facturi în numele titularului SPV, dar pentru ca această funcţie să fie operaţională, ar putea fi necesară îmbunătăţirea SPV 
  • vor îmbunătăţi serviciile API şi va exista un set nou de funcţii, în paralel cu cele vechi pentru o perioadă de cel puţin 6 luni
  • legat de aprobarea în SPV, aceasta se face manual, de aceea sunt întârzieri

De la 1 ianuarie a devenit obligatorie încărcarea în sistemul eFactură a tuturor facturilor dintre firme în termen de 5 zile lucrătoare, dar sancţiunile se aplică abia de la 1 aprilie. Ulterior, de la 1 iulie se mai consideră factură doar factura emisă prin sistemul eFactură, iar termenul după care se aplică sancţiunea se reduce la 5 zile calendaristice.

Introducerea raportării obligatorii în eFactură, de la 1 ianuarie, a facturilor, a evidenţiat un număr mare de probleme din partea utilizatorilor. În timp ce unele probleme ridicate ţin de capacitatea unor antreprenori de a lucra cu astfel de sisteme, au fost semnalate destule probleme şi de către persoane cu experienţă în utilizarea softurilor de contabilitate şi a sistemelor informatice puse la dispoziţie de către CNIF.

Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt