Sindicatele nu vor Big Brother în şcoli. ”Reprezintă un atac la drepturile fundamentale ale cetăţenilor români. Nu toţi angajaţii şi elevii din educaţie sunt un risc”

Sindicatele nu vor Big Brother în şcoli. ”Reprezintă un atac la drepturile fundamentale ale cetăţenilor români. Nu toţi angajaţii şi elevii din educaţie sunt un risc”

Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie "Spiru Haret" au anunţat marţi că nu susţin iniţiativa Ministerului Educaţiei privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice şi al părinţilor, anunţă Agerpres.

În opinia sindicaliştilor, camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenţei în spaţiul şcolar.

"Considerăm că aplicarea unei astfel de măsuri, fără consimţământul persoanelor supravegheate, reprezintă un atac la drepturile fundamentale ale cetăţenilor români. În acest sens s-au pronunţat şi reprezentanţi ai Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal", afirmă reprezentanţii celor două sindicate, într-un comunicat transmis marţi AGERPRES.

FSLI şi FSE "Spiru Haret" consideră că o astfel de măsură poate fi aplicată acolo unde există un istoric al cazurilor de violenţă, doar după ce atât personalul angajat în unitatea de învăţământ respectivă, cât şi părinţii şi-au exprimat acordul scris pentru montarea camerelor de supraveghere.

"Când vorbim despre supraveghere audio-video, fără acordul celor înregistraţi, nu facem decât să aruncăm spre toţi acuzaţia că sunt factori perturbatori şi, dacă nu sunt acum, cu siguranţă vor deveni, ceea ce este complet fals. Din păcate, numărul cazurilor de violenţă de orice tip din şcoli este în creştere, dar nu putem spune că toţi angajaţii din educaţie şi toţi elevii reprezintă un risc", se arată în comunicatul citat.

Conform sindicaliştilor, lupta cu actele de violenţă trebuie dusă mai departe, dar prin reformarea completă a învăţământului pe această temă.

"Cel mai important pas ar fi cel prin care relaţia părinte - profesor - elev va fi una reală, deschisă, la curent cu tot ceea ce se întâmplă în viaţa copilului. Creşterea numărului de psihologi şcolari, care să depisteze la timp comportamente problematice în rândul cadrelor didactice şi al elevilor, este absolut obligatorie. Dezvoltarea unor programe speciale de combatere a actelor de agresiune/abuz/bullying, care să fie puse în aplicare, nu bifate la orele de dirigenţie, ar ajuta în această luptă. (...) Nu există o continuitate a măsurilor prin care victimele să primească suportul de care au nevoie, iar agresorii să înţeleagă consecinţele faptelor lor şi mai apoi să fie "reabilitaţi"", sunt de părere reprezentanţii celor două sindicate.

Sindicaliştii susţin că o creştere a numărului de paznici şcolari cu siguranţă va descuraja astfel de fapte, iar un regulament mult mai strict privind sancţionarea celor care greşesc ar avea mult mai mult impact asupra agresorilor.

"În niciun caz şcoala nu trebuie să ascundă astfel de situaţii, ci, din contră, să ceară intervenţia instituţiilor abilitate cu aplicarea măsurilor legale. Şcoala trebuie să rămână un spaţiu al educaţiei, dar nu prin forţă, violenţă, presiune, inclusiv cea a supravegherii audio-video permanente. (...) Din păcate, primul care a dispărut este tocmai respectul la adresa cadrului didactic, înţelegând prin aceasta adevăratul său statut şi rolul său în ceea ce înseamnă educarea unui copil", se precizează în comunicat.

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, informa săptămâna trecută că urmează să se modifice cadrul legislativ astfel încât şcolile să poată decide instalarea sistemelor de supraveghere video-audio pentru asigurarea pazei şi protecţiei persoanelor şi a bunurilor, precum şi ca măsură de prevenţie a actelor de violenţă.

Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt