Staţia de metrou care împarte bucureştenii

Staţia de metrou care împarte bucureştenii
foto: captura video youtube.com

O propunere de redenumire a unei staţii de metrou a încins spiritele într-un cartier bucureştean. Deşi numele lui se confundă cu istoria metroului, pentru mulţi cetăţeni Octavian Udrişte nu e un nume de Timpuri Noi!

Mii de oameni au semnat o petiţie pentru ca numele staţiei de metrou din cartier să rămână ca în timpurile vechi. Şi dacă tot vorbim de timpuri vechi, o echipă FOCUS vă prezintă poveştile metroului bucureştean spuse chiar de inginerul Octavian Udrişte.

Pe 16 noiembrie 1979 metroul bucureştean se punea oficial în mişcare. Primul tronson pe care şinele trenului subteran s-au pus în mişcare a fost Timpuri Noi - Semănătoarea, actuala Petrache Poenaru. Trenul nu a plecat din depou până când Octavian Udrişte, alături de Florin Tănăsescu nu au semnat, asumându-şi practic răspunderea pentru buna funcţionalitate a metroului. 43 de ani mai târziu, Metrorex a început procedurile pentru a îi dedica numele unei staţii de metrou inginerului care l-a proiectat. 

Decizia a stârnit rumoare printre locuitorii din proximitatea staţiei de metrou Timpuri Noi, cea care urmează să fie redenumită. În doar două săptămâni aproape 8.000 de bucureşteni au semnat o petiţie online care solicită ca numele staţiei să nu fie schimbat. Am luat la pas cartierul pentru a afla ce îi nemulţumeşte pe oameni, dar înainte de toate să vedem cum a apărut numele de Timpuri Noi. 

Principala reticienţă a oamenilor nu pare să aibă legătură cu vreo nostalgie după perioada comunistă, ci mai degrabă cu obişnuinţa. Pe de altă parte, numele lui Octavian Udrişte nu a ajuns la urechile tuturor. Şi majoritatea celor care îl cunosc, sunt de acord cu redenumirea staţiei.

Octavian Udrişte s-a născut în 1935 la Timişoara şi este la a treia generaţie de ingineri feroviari din familie. Ajuns la o vârstă onorabilă, 88 de ani, timpul şi-a lăsat amprenta asupra capacităţilor fizice, chiar şi aşa, reputatul inginer şi-a păstrat carisma din tinereţe, iar amintirile îi sunt atât de vii încât lucrurile povestite de el pare că s-au întâmplat ieri. 

Până la urmă trenurile au fost produse la Întreprinderea de Vagoane Arad cu componente 100% româneşti, dar inginerul recunoaşte că au fost un pic copiate după metrourile din Viena. După căderea comunismului, Octavian Udrişte a ocupat pentru doi ani funcţia de director general al Metrorex. Dincolo de o conduită profesională ireproşabilă, Octavian Udrişte a rămas în mintea oamenilor şi pentru calităţile morale de care a dat dovadă pe parcursul vieţii.

De-a lungul istoriei metroului bucureştean au fost mai multe momente în care numele staţiilor de metrou au fost schimbate. Printre cele mai elocvente astfel de exemple sunt transformarea staţiei Semănătoarea în Petrache Poenaru sau a staţiei Leontin Sălăjan în Nicolae Grigorescu. În plus, metroul bucureştean este într-o continuă extindere. În luna noiembrie urmează să fie dată în folosinţă staţia Tudor Arghezi, care vine în completarea magistralei M2. Aceasta va fi şi prima staţie construită de o autoritate locală.

Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt