ANALIZĂ Profit.ro: Prelungirea şi schimbarea plafonării la energie şi gaze. Guvernul aleargă după 2 iepuri

ANALIZĂ Profit.ro: Prelungirea şi schimbarea plafonării la energie şi gaze. Guvernul aleargă după 2 iepuri

Guvernul vrea să prelungească şi să modifice actualul sistem complex de plafonare a preţurilor finale la energie şi gaze, care include şi reglementarea cotaţiilor de vânzare practicate de producători pe pieţele angro de profil, supraimpozitarea producătorilor, precum şi compensarea furnizorilor pentru diferenţele dintre costurile de achiziţie angro şi preţurile plafonate facturate clienţilor, scrie Profit.ro.

Din analiza schimbărilor pregătite, aflate încă în stadiu de draft ;i prezentate ieri, rezultă că Executivul vrea atât reducerea preţurilor finale pentru cei mai mari consumatori, casnici şi noncasnici, cât mai ales diminuarea poverii bugetare a întregului sistem.

Plafonarea preţurilor finale ar urma astfel să fie prelungită cu un an, până la 31 martie 2026.

Se are însă în vedere ca, de la 1 aprilie anul acesta, cel mai mare plafon de preţ la curent electric pentru populaţie, de 1,3 lei/kWh, prevăzut pentru consumuri între 255 şi 300 kWh pe lună, precum şi pentru depăşirea limitei de consum de 300 kWh pe lună, să fie redus la 1,2 lei/kWh.

De asemenea, se vrea stabilirea, tot de la 1 aprilie 2024, a unui plafon unic de preţ final la electricitate, pentru toţi consumatorii noncasnici şi pentru întreg consumul acestora, de 1 leu/kWh.

În acelaşi timp, Guvernul vrea reducerea semnificativă, cu peste 22%, de la 900 la 700 lei/MWh, a pragului de preţ mediu ponderat angro de achiziţie de energie la care statul le plăteşte compensaţii furnizorilor de la buget.

Mecanismul obligatoru de achiziţie, prin care cei mai importanţi producători vând prin intermediul OPCOM la preţ reglementat de 450 lei/MWh către furnizorii cu clienţi finali în portofoliu, distribuitori şi Transelectrica, ar urma să devină opţional de la 1 iulie 2024 şi să fie eliminat cu totul la finalul anului. Totodată, se vrea scăderea preţului reglementat, de la 450 la 400 sau chiar 350 lei/MWh.

Coroborat, pentru tranzacţiile angro din piaţa liberă, se vrea scăderea pragului de impunere a supraimpozitării veniturilor suplimentare tot cu peste 22%, de la 450 la 350 lei/MWh. Pe de altă parte, cota de impunere pentru veniturile suplimentare ar urma să scadă de la 100% la 80%. Dar asta în condiţiile în care supraimpozitarea din energie face obiectul mai multor procese în justiţie, unele dintre ele ajunse chiar pe masa Curţii Constituţionale.

La gaze naturale, producătorii români vor fi obligaţi să vândă angro, pentru acoperirea consumului populaţiei şi CET-urilor, nu la preţul reglementat unic de acum, de 150 lei/MWh, ci la cel mai mic preţ dintre cotaţia menţionată şi preţul mediu al pieţei libere rezultat din tranzacţiile cu livrare în luna de consum.

În acelaşi timp, Guvernul preconizează eliminarea principalului stimulent pentru producători în ceea ce priveşte vânzările angro la preţ reglementat. În prezent, producătorii de gaze nu sunt supraimpozitaţi pe vânzările reglementate de cantităţi destinate casnicilor şi CET-urilor. De la 1 aprilie 2024, însă, se vrea aplicarea impozitului pe veniturile suplimentare şi pentru cantităţile vândute la cotaţie reglementată.

La finalul lunii ianuarie, statul avea datorii restante de 4 miliarde de lei faţă de furnizorii de energie electrică şi gaze naturale, reprezentând compensaţii cuvenite pentru acoperirea diferenţelor dintre costurile de achiziţie angro din pieţe ale acestora şi preţurile plafonate prin lege facturate consumatorilor finali.

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a declarat la jumătatea lunii că, în perioada următoare, va promova în Guvern un act normativ cu măsuri pentru reducerea facturilor la energie, dar fără a modifica nivelul actual al plafoanelor la schema de compensare pentru consumatori casnici şi industriali.

Distribuie:envelope-fillEmail
viewscnt